آتوسا کلانتر هرمزی در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی «مشاوره مدرسه» بیان کرد تحقق مدارس ۱۴۰۴ نیازمند تقویت نقش و جایگاه مشاوره مدرسه

آتوسا کلانتر هرمزی، مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی و دبیر اولین همایش ملی «مشاوره مدرسه»، ۲۰ آبانماه در مراسم افتتاحیه این همایش در سالن آمفیتئاتر دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، در مقدمه سخنان خود گفت: حدود پنج دهه است که مشاوره در مدارس کشورمان بهکار گرفته میشود که بهرغم فرازوفرودهای بسیار، خدمات شایانی نیز ارائه داده است.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزشوپرورش بهعنوان مهمترین سند تحولی کشور، جایگاه مشاوره و مشاوران را ترسیم کرده است اما تبیین و عملیاتی کردن آن نیازمند همکاری تصمیمگیرندگان عرصه مشاوره مدرسه است.
دبیر علمی اولین همایش ملی «مشاوره مدرسه» خاطرنشان کرد: امروزه دانشآموزان و خانوادههای آنها در مدرسه نیازمند حامیان جدی و اثرگذار به نام مشاوره هستند تا بهصورت عادلانه مهارتهای حرفهای، رشد تحصیلی، شغلی، اجتماعی و شخصیتی آنها را فراهم کنند.
مدیر گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مدارس امروز ما برای تحقق مدارس ۱۴۰۴ نیازمند نگاه برنامهای قابلسنجش و پاسخگویانه است، اظهار کرد: تغییرات جمعیتشناسی، ساختار خانواده، گسترش نظامهای ارتباطی، پیشرفتهای فناوری، انتظارات آموزشی و سلامت بهزیستی کودکان و نوجوانان ما از موضوعاتی است که بر نقش مشاوره و تعیین کارکردهای آن مؤثر است، بر این اساس لازم است وظایف و نقش مشاوران مدارس منطبق بر رسالت سلامت و ارتقای دانشآموزان باشد، مشاوران اثرگذار مدارس امروزی براساس رویکرد سلامتنگر بر آموزشهای مقابلهای دانشآموزان و دیدن استعدادهای آنها برای رشد تمرکز دارند.
وی در همین زمینه ادامه داد: مشاوران مدارس همچنین برای رفع موانع و چالشهای موفقیت تحصیلی دانشآموزان روزانه تلاش میکنند.
کلانتر هرمزی تأکید کرد: مشاوران مدارس را امروزه بهعنوان رهبران تحول و تغییر مینامند اما این امر تعامل و همکاری همه منابع انسانی در مدرسه ازجمله مدیران، معلمان و همچنین حمایت همهجانبه سیاستگذاران، برنامهریزان، مجریان آموزشوپرورش و متخصصان این حوزه را میطلبد.
وی درباره هدف از برگزاری این همایش، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی تصمیم دارد تا باهدف تبیین جایگاه مشاوره در سند بنیادین در راستای تحقق مدارس ۱۴۰۴ بررسی نقش و کارکردهای مشاوران مدارس، بررسی چالشها و مشکلات ضمن اشتغال مشاوران مدارس و درنهایت تقویت و تصحیح نظام حرفهای مشاوران مدارس، اولین همایش ملی مشاوره مدرسه را برگزار میکند.
کلانتر هرمزی در پایان ضمن تشکر از دبیر شورای عالی آموزشوپرورش، همه همکاران و استادان گفت: مجموعاً ۱۸۱ چکیده و مقاله به دبیرخانه همایش ارسالشده است که از این تعداد ۳۴ چکیده در ارزیابی اولیه موردپذیرش قرار نگرفت و درنهایت اصل ۱۴۷ مقاله دریافت شد و در کمیته علمی همایش مورد داوری قرار گرفت و براساس رأی داوران مجموعاً ۶۱ مقاله در سه سطح مجموعه چکیده مقالات، مجموعه مقالات کامل و علمی-پژوهشی پذیرفته شد.